1. Понятието „андрагогика” се тълкува като: а) Детеводство б) Наука за водене на възрастния човек* в) Наука за възпитание на възрастния човек 2. Подкрепете едно от твърденията: а) Андрагогиката е наука за образованието и обучението за възрастни, която има дълга история б) Андрагогиката е самостоятелна научна област, която се формира в руслото на философията в) Андрагогиката се развива върху теоретичната база на класическата педагогика* 3. Андрагогиката се обособява като самостоятелна наука през: а) I етап б) II етап в) III етап* 4. Андрагогическият модел се гради на пет принципа: а) Да се създадат условия, при които възрастният да разбере защо се учи дадено нещо; да се подпомага възрастния да се ориентира в информацията; да се отчита предишния опит на обучаващите се; учащите се трябва да са мотивирани, за да учат ефективно; да се оказва помощ при преодоляване на неправилните навици при учене* б) Да се създадат условия, при които възрастният да разбере защо се учи дадено нещо; да се подпомага възрастния да се ориентира в информацията; да се отчита предишния опит на обучаващите се; учащите свободно да могат да сменят курса и обучаващия; да се отчита възрастта и трудовия стаж на обучаващите се при поставяне на учебна задача 5. Посочете кой от принципите на андрагогическия модел, дефинирани от M. Knowles, НЕ е включен: а) Да се създадат условия, при които възрастният трябва да разбере защо се учи дадено нещо б) Да се създадат такива условия на обучение, при които се отчита предишния опит на учащите се в) Да се създадат условия на обучение на възрастните, които са оптимално близки до класическата педагогическа система* г) Възрастните трябва да са мотивирани, за да учат ефективно 6. Предмет на андрагогиката е: а) Цялостният процес на насочено формиране и развитие на човешката личност в условията на обучение, образование и възпитание на възрастните б) Закономерностите, организацията и реализацията на образованието, обучението и самообразованието на възрастните* в) Законите, закономерностите и организацията на процедурата по обучението и образованието на възрастните, в контекста на общочовешките ценности и потребностите на пазара на труда 7. Педагогиката и Андрагогиката имат: а) Общ обект* б) Общ предмет в) Обща дидактическа система 8. Кое от изброените НЕ е задача на андрагогиката: а) Да се осигури ефективна система за проучване и педагогическа диагностика на възрастните, които имат потребност от повишаване на квалификацията* б) Да проучи и анализира потребностите от обучение на възрастните и свързаните с това прогнозиране, планиране и организация на учебния процес в) Да осигури равен шанс за обучение на различните категории възрастни г) Да поощрява личностното и кариерно развитие 9. Като основна тенденция в образованието на възрастни в Европа се очертава: а) Постепенно разширяване и свързване на базисното образование и образованието на възрастни чрез система от мероприятия за квалификация и преквалификация на възрастните граждани; осигуряване на нови възможности за работа б) Засилване на ролята и разширяване обхвата на образованието на възрастни; разширяване на партньорството и засилване на взаимодействието между институциите за успешно решаване на проблемите, свързани с образование за възрастни; постепенно разширяване и свързване на базисното образование и образованието на възрастни* 10. Декларацията от Болоня (1999 г): а) Приема система за по-лесно разбиране и съпоставяне на придобитата степен; внедрява европейската система за отчитане на кредитно-точков бал тип ECTS като надеждно средство за поддръжка на студентската мобилност; съдейства определяне на за студентската и преподавателската мобилност; предлага европейско сътрудничество при разработката на критериите и методологията* б) Разработва общи критерии и методология за осигуряване на качеството на обучението; разработва национални рамки за квалификациите; създава гъвкави образователни пътеки във висшето образование; съдейства за изграждане на система за събиране на информация и изработване на инструменти за проследяване на различията между институциите за висше образование в Европа 11. Целта на методите за преподаване-учене е определена като: а) Прогерсивно придобиване на автономия от обучаемия, за стимулиране на нуждата от учене и самонасочено учене* б) Осигуряване на ресурси за самовъзпитание и конкурентоспособност 12. Андрагогическото преподаване се базира на: а) Практическият опит на обучаващите се; основните цели на обучаващия; основните цели на обучаващата институция б) Професионалната компетентност на обучаващия; потребностите на пазара на труда; потребностите на институцията, в която обучаваното лице работи или желае да работи в) Разпознаване и надграждане върху преживяване; ориентиране към действие, самонасочване и мотивация; центриране върху проблем или задача и с фокус върху процеса на учене* 13. Андрагогическият цикъл обхваща пет етапа: а) Определяне на личностностните и професионалните умения; определяне на потребностите на институцията, в която лицето работи; структуриране на учебната програма; реализиране на учебната програма; оценка на резултатите от обучението б) Определяне и анализ на образователните потребности; определяне и конкретизиране на програмното съдържание; планиране и структуриране на учебната програма – подбор на методите, средствата, алгоритъма; приложение на програмата; оценяване на резултатите от нея* в) Определяне на потребностите на пазара на труда; анализ на потребностите на съответната институция; структуриране на учебната програма; оценка на резултатите от обучението; проследяване на персоналния напредък на обучаващите се 14. За да учат възрастните е необходимо: а) Осигуряване на благоприятна атмосфера за споделяне на личните проблеми б) Осигуряване на благоприятна атмосфера за учене* в) Осигуряване на благоприятна атмосфера за реализиране 15. Формалното учене е: а) Регулярно учене, структурирано и организирано от обществена институция, водещо до непризнат сертификат б) Регулярно учене, структурирано и организирано от образователна институция, водещо до признат сертификат * в) Самостоятелно учене, структурирано и организирано от образователна институция, водещо до признат сертификат 16. Формалното образование има някои слаби страни: а) Нестрог характер на контролната дейност, успехът не е критерий за достъп б) Задължително, профилирано, степенно в) Задължително, унифицирано по отношение на интересите* 17. Неформалното учене е: а) Продължаващо професионално обучение, организирано от държавна или неправителствена институция, неводещо до признат сертификат* б) Продължаващо професионално обучение, структурирано и организирано от образователна институция, водещо до признат сертификат в) Задължително, структурирано и организирано от образователна институция, неводещо до признат сертификат 18. Неформалното образование има положителни страни: а) Деинституционализирано, отворено, кохерентно б) Институционализирано, свободноизбираемо, иновативно в) Деинституционализирано, свободноизбираемо, отворено* 19. Информалното учене се характеризира с: а) Загуба на времево съответствие, загуба на географска кохерентност, претоварване с информация, висока степен на самостоятелност при подготовката* б) Висока самоорганизираност, отсъствие на външни критерии за успех, риск от демотивация в) Гъвкаво време за самоподготовка, висока степен на изборност, възможност да се анализират всички достижения в съответната научна област 20. По време на учебния процес преподавателят трябва да следи за: а) Темпа на работа б) Емоционалната атмосфера в) Нивото на активност г) Всички изброени* 21. Основни андрагогически форми са: а) Лекция, семинар, практикум, консултация, самостоятелна работа* б) Лекция, семинар, практикум, консултация, зачот, колоквиум в) Колоквиум, научно-практическа конференция, семинар, учебна екскурзия г) Колоквиум, научно-практическа конференция, зачот, самостоятелна работа 22. Посочете групата, в която посочените учебни форми НЕ са подходящи за обучение на възрастни: а) Учебна екскурзия, школа, годишна олимпиада* б) Учене чрез опит, изпълнение на задачи в екип, тренинги в) Работа по индивидуален план, учебна и клинична практика г) Научно-изследователска работа, разработване на курсови и дипломни работи 23. Характерно за средната зрялост е: а) Непреходност и изменчивост, когнитивен подем, ролево и професионално усъвършенстване б) Когнитивни колебания, понижаване скоростта на преработка на информацията, конфликт на ценностите в) Постепенно снижаване на сензорните способности, майсторство и професионализъм, критично осмисляне на изминалия житейски път* 24. Една от разликите при общуване с хоспитализирани деца и възрастни е че: а) Първите се нуждаят се от външна компенсация на вътрешния дисбаланс и фрустрационните състояния , докато вторите запазват изградената до момента социална активност, дори се отчита повишаване на социалното коопериране* б) Първите активират по-високи нива на самоконтрол и сензитивност, докато вторите често променят представата за време; менталните процеси са повлияни от негативните преживявания; стесняват полето на съзнанието 25. За да се реализира ефективно обучението на пациенти е необходимо обучаващият: а) Да изгради доверие; да демонстрира умение за даване на емоционална подкрепа; да изисква стриктно изпълнение на задачите; да осигури необходимите условия за лечение б) Да притежава умения за самоконтрол, самопознание и саморефлексия; да умее да поставя професионални граници; да има емпатийна нагласа; да умее да използва метода на активно слушане* 26. При мениджмънта на мотивацията при обучение трябва да вземе предвид следната закономерност: а) Възрастните се мотивират да учат, ако редовно присъстват на обучителните модули б) Възрастните се мотивират да учат, ако участват в процеса на обучение* в) Възрастните учат по-добре, ако не са изпитвали предимствата от ученето г) Възрастните учат по-добре, ако се осигурят всички външни условия за обучение (време, място, отпуск, подкрепа от колегиума) 27. Специфична разлика между преподавателя в средното училище и преподавателя на възрастни е: а) Преподавателят в първия случай е в центъра на процеса – ролята му е решаваща, носеща отговорността , при втория – ролята му е съобразена с особеностите на възрастните като обучаващи се* б) Преподавателят в първия случай е в центъра на процеса – ролята му е решаваща, носеща отговорността , при втория – ролята му е свързана с дистанционната намеса или ненамеса при усвояване на нови знания в) Няма различия между двата типа преподаватели 28. Моделът на обучението на възрастни (ADDIE) обхваща пет фази: а) Анализ; синтез; развитие; приложение; оценка б) Анализ; дизайн; развитие; приложение; оценка* в) Анализ; елиминиране; развитие; приложение; повторение 29. В преподавателското портфолио се съдържа опис, който съдържа: а) основните и помощните учебни материали; стари програми, планове, разписи; опис на методи и техники, които осигуряват успешното справяне за всяка учебна година б) критериите за оценяване; използваните методи и техники на обучение; методите и стратегиите за обратна връзка* 30. Цел на Програмата за учене през целия живот НЕ е: а) Да се стимулира образователна и трудова мобилност б) Да се изгради система на непрекъснато образование по еднотипен модел* в) Да се осигурят равни възможности за всички г) Да се подпомогне развитието на общо европейско пространство за учене през целия живот