1. Функции на педагогиката са: а) научно-теоретична, концептуално-механична, конструктивно-технологична б) научно-теоретична, конструктивно-технологична, прогностична* 2. Кои от изброените понятия съдържат базовите педагогически категории: а) средства, наследственост, възпитание б) знания, умения, навици в) възпитание, образование, обучение* г) училище, учител, обучаеми 3. Структура на педагогиката включва: а) педагогическа теория, педагогическа система, педагогическа технология* б) научна теория, методична система, организационо-диалектична концепция 4. През втори етап от развитие на педагогиката: а) педагогическите идеи са заложени в руслото на религиозните и философски учения* б) педагогическите въздействия върху подрастващите се осъществяват посредством митове и други фолклорни форми в) педагогическите схващания се основават на научни доказателства 5. През трети етап от развитие на педагогиката се утвърждават идеите на: а) Ж.Русо, Ж. Офенбах, З.Фройд, У.Килпатрик, Дж. Дюи б) Т.Мор, Р.Декарт, Ж.Русо, Дж. Лок, Ф.Ницше, Л. Толстой* 6. Чешкият педагог Я. А. Коменски с книгата си “Велика дидактика”: а) обогатява педагогическата теория и практика б) установява научния статут на педагогиката* в) допринася за развитието на възпитанието 7. Педагогиката придобива научен статут през: а) 1854 б) 1632* в) 1912 8. Предмет на педагогиката е: а) цялостният процес на развитие, саморазвитие и усъвършенстване и усъвършенстване на личността под влияние на факторите на социалната среда б) цялостният процес на целенасочено развитие и формиране на човешката личност в условията на обучение, образование и възпитание* 9. Възпитанието е (посочете най-изчерпателното определение): а) целенасочена професионална дейност на педагога, която съдейства за развитието на личността, в контекста на съвременната култура и ценности б) целенасочена, управляема и открита система на възпитателни въздействия и взаимодействия, в която възпитаниците са паритетни участници в процеса в) въвеждане на личния опит в организираната система за усвояване на социалните и възпитателни достижения, при което се отчитат потенциалните възможности г) целенасочена, управляема и открита система на възпитателни въздействия и взаимодействия, в която възпитаниците са паритетни участници в процеса, при което се отчитат потенциалните възможности, за да се стимулира самостоятелност и саморазвитие на личността* 10. Принципи на възпитанието са: а) единство между съзнание и поведение, комплексен подход, зачитане и уважение към личността, отчитане на потенциалните възможности и положителни качества* б) индивидуално-диференциран подход, системност и последователност, нагледност, информационна достатъчност, трайно овладяване на знанията, уменията и навиците 11. Методи на възпитанието са: а) беседа, наблюдение, личен пример, дискусия, метод на фокалните обекти б) беседа, личен пример, дискусия, упражняване, изискване, поощрение* в) беседа, наблюдение, личен пример, дискусия, репродуктивни методи 12. Задача на възпитанието е: а) формиране на навици и култура на поведение в контекста на обучение и образование б) формиране на социално адаптивно поведение и спазване на социално-йерархичните норми и правила в) формиране на нравствена култура, социално поведение, в съответствие с обществените норми* 13. Една от закономерностите на възпитателния процес е: а) формирането на личността е толкова по-ефективно, колкото по-пълноценно се развива потребностно-мотивационната, интелектуална и емоционално-волева сфера* б) Колкото по-силно е влиянието на образователния процес върху личността, толкова по-високи са постигнатите резултати в учебната дейност. 14. Обучението е: а) организиран и управляем процес за придобиване на знания, умения и навици, за развитие на умствените възможности и за изграждане на предпоставки за самообразование* б) организиран и управляем процес за изграждане на личността, в контекста на общочовешките ценности и култура, който способства за самовъзпитание и саморазвитие 15. За елементи на процеса на обучение се приемат: а) целите, съдържанието, методите, формите, контролно-регулиращите и оценъчно-резултатните механизми* б) целите, технологиите, нормативно-правните, контролно-регулиращите и оценъчно-санкциониращите механизми 16. Една от закономерностите на процеса на обучение е: а) методите, средствата закономерно зависят от целите, задачите и съдържанието на обучението* б) колкото по-целенасочено е влиянието на вербалните и сензорно-двигателните процеси, толкова по-пълноценно е изграждането на личността 17. Кой от изброените НЕ е принцип на обучението: а) научност б) математически детерминизъм* в) индивидуално-диференциран подход г) системност и последователност 18. Методи на обучението са: а) дебат, дискусия, самостоятелна работа, зачот, колоквиум, семинар, лекция, онагледяване, писмен контрол, инструктаж б) дебат, дискусия, самостоятелна работа, учебен разказ, упражнения с тренажори, стимулиране и мотивация, писмен контрол, инструктаж* 19. Дидактиката е: а) наука за закономерностите в развитието на личността б) дял от педагогиката, който изучава теорията и практиката на обучението* 20. НЕ е проблем на дидактиката: а) какво се изучава (съдържание) б) защо се изучава (цели) в) какво е предназначението на изучаваното г) кои са субектите в учебния процес* 21. Лекцията е: а) формална организация на съвместната дейност между преподавател и обучаеми, в която се разработва и усвоява фиксирана тема от учебното съдържание за определено време б) най-икономичният начин за преподаване и първоначално усвояване на логически структурирано учебно съдържание, което се преподава съобразно принципите на психологията на ученето, логиката на съответната наука* 22. Допълнителни форми в аудиторно-поточната система са: а) кръжок, свободно избираеми дисциплини, учебни лагери, школи, учебна практика, секции, клубове б) упражнения, практически занятия, самоподготовка, учебна и клинична практика, стажове, пленери, научно-практически конференции* 23. Урокът е: а) формална организация на съвместната дейност между преподавател и обучаеми, в която се разработва и усвоява фиксирана тема от учебното съдържание за определено време* б) най-икономичният начин за преподаване и първоначално усвояване на логически структурирано учебно съдържание, което се преподава съобразно принципите на психологията на ученето, логиката на съответната наука 24. Видове уроци: а) за нови знания, за консултации, за контрол и проверка, за затвърждаване, комбиниран б) за нови знания, за упражнения, за контрол и проверка, за повторение и обобщение, комбиниран* 25. За разлика от урока, лекцията: а) цели да научи студентите на самостоятелно учене, да развие у тях способност да откриват връзките и закономерностите, обобщават и самостоятелно извеждат изводи* б) цели да научи студентите на умения и навици за учебна дейност, да създаде нагласи за учене и формира репродуктивни умения при възпроизвеждане на учебното съдържание 26. Доцимологията е наука за: а) различните механизми, технологии, стратегии, законови изисквания за изпитване и оценяване б) различните системи, форми, методи, техники, средства и процедури за изпитване и оценяване* в) различните системи, съдържание, цели и задачи за изпитване и оценяване 27. Съвкупността от образователни и възпитателни учреждения в дадена страна се нарича: а) образователна концепция б) образователна система* в) съдържание на образованието 28. Нормативният документ, който определя съдържанието и логиката на изложение на всяка учебна дисциплина, времето за изучаване и тематичното съдържание, се нарича: а) държавен образователен стандарт б) учебен план в) учебна програма* 29. При атестация на преподавателските кадри се оценяват: а) професионално-педагогическа подготовка, професионално-педагогическа дейност, резултати от педагогическата дейност, качество на преподаване, усъвършенстване на знанията и квалификация* б) професионално-педагогическа активност, участия в конкурси, професионално-педагогически квалификации, доброволчество, качество на преподаване 30. Преподавателят трябва да притежава: а) самоорганизация, самоефективност, кариерно развитие, педагогическа подготовка, психологическа аналитичност, реактивност, комуникативни умения, значителен преподавателски опит б) много добра методична подготовка, професионален такт, емоционално-волеви качества, педагогическа интуиция, наблюдателност, аналитично мислене, комуникативна култура*