МЕДИЦИНСКИ УНИВЕРСИТЕТ - ПЛЕВЕН
МЕДИЦИНСКИ КОЛЕЖ
УТВЪРЖДАВАМ,
РЕКТОР НА МУ: /п/
/Проф. д-р Сл. Томов, д.м.н./
АКТУАЛИЗИРАНА
КВАЛИЦИКАЦИОННА ХАРАКТЕРИСТИКА
НА СПЕЦИАЛНОСТ ,,ПОМОЩНИК - ФАРМАЦЕВТ”
ОБРАЗОВАТЕЛНО – КВАЛИФИКАЦИОННА СТЕПЕН ,,ПРОФЕСИОНАЛЕН БАКАЛАВЪР”
ОТ ПРОФЕСИОНАЛНО НАПРАВЛЕНИЕ ,,ЗДРАВНИ ГРИЖИ“
ПРОФЕСИОНАЛНА КВАЛИФИКАЦИЯ
„ПОМОЩНИК - ФАРМАЦЕВТ”
ПРОДЪЛЖИТЕЛНОСТ НА ОБУЧЕНИЕТО: ТРИ ГОДИНИ
РЕДОВНО ОБУЧЕНИЕ
Утвърдена от АС на МУ - ПЛЕВЕН на 22.04.2019 год.
І. ОБЩА ХАРАКТЕРИСТИКА НА СПЕЦИАЛНОСТТА. ОБРАЗОВАТЕЛНА ЦЕЛ.
Помощник-фармацевтът е лице с висше образование, получило диплома от Медицински колеж, обучението в който отговаря на изискванията на Закона за висшето образование. Обучението се провежда само в редовна форма, с продължителност 3 години /шест семестъра/.
Помощник-фармацевтът е част от фармацевтичния екип, който има своите специфични задачи и професионална отговорност. Той работи под методичното ръководство, в присъствието и под контрола на магистър-фармацевт, или самостоятелно като изпълнява задачи в различни области на лекарствопроизводството и лекарстворазпространението в съответствие с компетенциите си и спазвайки разпоредбите на Закона за лекарствените продукти в хуманната медицина и Закона за здравето. Помощник-фармацевтът носи лична морална, материална и правна отговорност за своите действия.
Упражняването на професията „помощник-фармацевт” с ОКС „професионален бакалавър по..“ изисква овладяване на:
- личностни качества – комуникативност, отговорност, честност, уважение и зачитане на човешките права и достойнство, толерантност към другите, наблюдателност и др.;
- професионални умения и компетентности – фармацевтична грижа, лекарствена помощ и консултиране, овладяване на умения за самостоятелна работа и в екип, спазване на професионални и етични стандарти с цел поддържане на работния микроклимат и др.
Целта на обучението е да се подготвят компетентни и конкурентноспособни специалисти, способни да прилагат в практиката усвоените теоретични знания и практически умения, свързани с професионалната квалификация, и имат умения за работа в мултидисциплинарен екип.
Реализирането на поставените цели се постига като се осъществят следните задачи:
- Усвояване на система от специфични знания и практически умения, необходими за качествено практикуване на професията;
- Формиране на професионално-личностни и морални качества, съобразно етичните принципи в здравеопазването и в частност във фармацевтичната практика;
- Осъзнаване на отговорността при оказването на фармацевтични грижи и усъвършенстване на уменията за лекарствена помощ и кнсултиране;
- Изграждане на стремеж за непрекъснато развитие и усъвършенстване при усвояване на професионалните компетентности, съобразно европейските и световни тенденции в областта на фармацията, изискванията и стандартите за професията.
ІІ. УСЛОВИЯ ЗА ПОСТЪПВАНЕ В СПЕЦИАЛНОСТ „ПОМОЩНИК-ФАРМАЦЕВТ“
Приемът на студенти в специалността е в съответствие с изискванията на ЗВО, Правилника за организация на учебния процес и Правилника за прием на студенти в МУ – Плевен.
Кандидатите трябва да притежават високо ниво на езикова култура и комуникативност, хуманистична и алтруистична ценностна ориентация, начални умения, нагласи и мотивация за работа с хора с различен здравен статус, възраст и др.
ІІІ. ТЕОРЕТИЧНА И ПРАКТИЧЕСКА ПОДГОТОВКА ПО СПЕЦИАЛНОСТТА
Обучението на студентите се извършва по учебни планове, които са съобразени с националните и европейските постижения в областта на фармацията и актуалните потребности на професионалната практика.
Квалификационната характеристика и учебният план на специалността са изготвени в съответствие и при спазване на ЗВО, Наредбата за ЕДИ за придобиване на висше образование по специалностите от професионално направление „Здравни грижи” за образователно-квалификационна степен „професионален бакалавър по...“. и Наредбата за прилагане на системата за натрупване и трансфер на кредити във висшите училища - общ минимален хорариум 3200 академични часа, обем на практическото обучение не по-малко от 50% от общия хорариум по учебен план и 180 кредита.
Използваната материална база, информационното осигуряване на образователния процес и необходимия научно-преподавателски състав създават условия за провеждане на съвременен процес на обучение на високо ниво.
Учебният план по специалността включва задължителни, избираеми и факултативни учебни дисциплини и практическа подготовка, която се осъществява в учебно-практически бази, утвърдени от Академичния съвет на висшето училище.
Организацията и съдържанието на обучението осигуряват възможност за усвояване на система от интегрирани знания, умения и ценности в следните направления:
А. ОБЩООБРАЗОВАТЕЛНИ НАУКИ:
- Чужди езици - изучаването на чужд език дава възможност за познаване на новостите в областта на професионалното направление и фармацията с цел повишаване на професионалната компетентност;
- Информатика - на съвременния етап е необходима отлична компютърна грамотност за справяне с широко навлезлите в практиката информационни технологии, специализиран софтуер и компютърна обработка в ежедневната работа.
- Биология – основни познания в областта на съвременната биология – молекулярна биология, клетъчна и репродуктивна биология, имунология.
Б. ОБЩОМЕДИЦИНСКИ И СОЦИАЛНИ НАУКИ ЗА:
- Устройството на човешкия организъм, механизмите на физиологичните процеси, тяхната регулация и патологичните отклонения при болестни състояния.
- Да получи познания за причините, симптомите и протичането на заболяванията на различните органи и системи /вътрешни болести, психиатрия, неврология, кожни болести/ и алгоритъма на поведение при оказване на първа долекарска помощ при животозастрашаващи състояния, които трябва да владее всеки специалист по здравни грижи.
- Да познава физиологичните и анатомични особености на детския организъм и особеностите на протичането на заболяванията, начините на прилагане на лекарства и усвояването им в периода на детската възраст.
- Общественото здраве и промоцията на здраве. Да владее фундаменталните принципи, отнасящи се до личността на пациента, всички етични проблеми, касаещи медицинското обслужване, съчетавайки познанията по медицинска психология, медицинска социология, медицинска етика и деонтология.
- Да извършва превантивна дейност относно социално значимите заболявания.
- Да познава здравното и социално законодателство.
- Да притежава умения за комуникация на различни нива.
- Да познава и спазва хигиенните изисквания за опазване на околната среда и личното здраве, както и предпазване от съществуващи професионални вредности.
- Да ползва латински език в медицинската практика.
В. ПРОФИЛИРАЩИ ПОЗНАНИЯ В ОБЛАСТТА НА:
- Технологията на лекарствата и биофармацията – теоретични основи и технологични дейности при изготвяне на лекарствените форми, анализ на лекарствените продукти, избягване на несъвместимости при изготвяне на лекарствените форми, съхраняване и отпускане на лекарства;
- Физичния, химичния, биологичния и микробиологичен анализ на хранителните добавки и лекарствените продукти;
- Фармакогнозията - лечебните растения и тяхното медицинско приложение;
- Фармацевтичните грижи;
- Фармакологията и лекарствената токсикология;
- Хранителните добавки и диетичните храни за специални медицински цели, храните за кърмачета и преходните храни, условията за съхранение и отпускането им;
- Хомеопатията;
- Медицинските изделия;
- Медицинската козметика;
- Социалната фармация и нормативната база в областта на фармацевтичната практика;
- Маркетинга, мениджмънта и логистиката.
Профилните учебни дисциплини са в основата на професионалните компетенции, необходими при подготовката на помощник-фармацевта за изпълнение на неговите функции.
Специфичен акцент в обучението е практическата подготовка, насочена към запознаване със специфичната дейност в различните звена (открита и болнична аптека, дрогерия, магазин за медицински изделия, склад за търговия на едро с лекарствени продукти), както и промишлена технология, включваща обучение на терен във фармацевтично предприятие. Това позволява да се подготвят квалифицирани специалисти, способни да осъществяват ефективна и качествена професионална дейност в различни работни полета.
ПОЛЕТА НА ДЕЙНОСТИ
Помощник-фармацевтът работи под методичното ръководство, в присъствието и под контрола на магистър-фармацевт или самостоятелно като изпълнява отговорни задачи в различни области на лекарствопроизводството и лекарство-разпространението в съответствие с компетенциите си и спазвайки разпоредбите на Закона за лекарствените продукти в хуманната медицина и Закона за здравето.
А. ОСНОВНИ ДЕЙНОСТИ
- В аптека от открит тип:
- Приготвяне на магистрални и фармакопейни предписания. Опаковане на готовите продукти;
- Привеждане в работен режим на мерките и уредите;
- Отпускане на лекарствени и хомеопатични продукти без лекарско предписание, хранителни добавки, диетични храни, козметични и санитарно-хигиенни средства и др.;
- Консултиране във връзка с 1.3.
- Работа със специализиран софтуер;
- Поддържане на хигиена на работното място и др.
Помощник-фармацевтът има право да извършва търговия на дребно с лекарствени продукти и да бъде ръководител на аптека в населено място, на чиято територия няма открита аптека съгласно чл.225 (1) от ЗЛПХМ.
- В болнична аптека:
2.1.Съхранение на лекарствените продукти и отпускането им по лекарствени листове;
2.2.Приготвяне на магистрални и фармакопейни предписания. Опаковане на готовите продукти;
2.3.Привеждане в работен режим на мерките и уредите;
2.4.Поддържане на хигиена на работното място и др.
- В дрогерия:
3.1. Съхранение и отпускане на ОТС продукти, хранителни добавки, хомеопатични продукти, билки и билкови смеси и др.
3.2. Консултиране във връзка с 3.1.
Има право да бъде ръководител на дрогерия съгласно чл. 243 (1) от ЗЛПХМ и Наредба 29/09.12.2008г.
- В магазин за медицински изделия:
- Съхраняване и отпускане на санитарно-хигиенни средства, помощни средства и продукти със значение за здравето на човека и др;
- Консултиране във връзка с 4.1.
- В склад за търговия на едро на лекарствени продукти:
5.1. Приемане, съхраняване и експедиране на лекарствени продукти, санитарно-хигиенни и козметични средства;
5.2. Дилърска дейност, следене на стоковите складови запаси, грижа за фармацевтичния складов порядък и др.
- В научноизследователски институти и лаборатории като асистент-аналитик под ръководството на своя ръководител.
- Във фармацевтични заводи: производство и анализ на лекарствени форми и продукти.
- Във Фармацевтични представителства: като представител.
Б. КОМУНИКАТИВНИ И ДРУГИ СПОСОБНОСТИ И УМЕНИЯ:
- Осъществява писмена и устна комуникация със здравни специалисти, пациенти, представители на здравни организации, компании, фирми и контролиращи органи.
- Работи в екип. Осъществява контакт с представители на съсловието-НСБФБ за решаване на общи и специфични професионални проблеми, БЛС, БФС както и да спазва правилата за вътрешния ред и етичните норми на поведение и толерантност.
В. ДРУГИ ДЕЙНОСТИ
- Поддържа високо ниво на квалификация и се усъвършенства чрез непрекъснато следдипломно обучение;
- 2. Участва в промотивни и образователни дейности.
V. ВЪЗМОЖНОСТИ ЗА ПРОФЕСИОНАЛНА РЕАЛИЗАЦИЯ
Завършилите специалността с ОКС „професионален бакалавър“ за професионална квалификация „помощник-фармацевт” имат възможности за реализация в следните структури:
- Аптека от открит тип
- Болнична аптека
- Дрогерия
- Магазин за медицински изделия
- Склад за търговия на едро с лекарствени продукти
- Фармацевтични заводи
- Научно – изследователски институти
- Висши училища
- Фармацевтични фирми.
VI.ВЪЗМОЖНОСТИ ЗА ПРОДЪЛЖАВАЩО ОБУЧЕНИЕ
Получената професионална компетентност и диплома позволяват на помощник-фармацевта:
- Да участва в обучение за повишаване на квалификацията си, посещавайки програми за следдипломно обучение.
- Да продължи образованието си в по-висока образователно – квалификационна степен в специалност «Управление на здравните грижи».
- Системно да повишава квалификацията си чрез различни форми на продължаващо обучение, организирани от Националното сдружение на бакалавър-фармацевтите.
Актуализираната квалификационна характеристика е обсъдена и приета на заседание на Колежански съвет от 15.01.2019 год. и утвърдена от Академичен съвет на заседание 22.04.2019 год.